Nie da się wyznaczyć jednej grupy cech, jakie powinien posiadać każdy doradca ds. sprzedaży. Jego profesjonalizm i wyniki sprzedażowe w znacznej mierze zależą bowiem od jego temperamentu, cech osobowości, wiedzy i doświadczenia. Wszystkie te składniki dają dość specyficzną mieszankę, bardzo trudną do powielenia. Jak w każdym zawodzie tak i w profesji sprzedawcy istnieją jednak pewne cechy, które są preferowane w tego typu pracy, doradca ds. sprzedaży Gdynia. Dla doradcy kluczowymi obszarami wyspecjalizowania są:
KOMPETENCJE TWARDE I MIĘKKIE – Kompetencje twarde są tymi, które najłatwiej zidentyfikować. Są to umiejętności nabyte, których doradca nauczył się w swoim dotychczasowym życiu zawodowym. Kompetencje miękkie to natomiast te, z którymi przyszliśmy na ten świat. Są one trudne do zdefiniowania, jednak nadal bardzo istotne z punktu widzenia sprzedaży.
Do kompetencji twardych zaliczają się między innymi:
- prawo jazdy,
- znajomość języków obcych,
- znajomość systemów CRM,
- biegła obsługa komputera,
- znajomość technik sprzedaży, obsługi klienta, negocjacji,
- znajomość technik perswazji,
- znajomość technik negocjacyjnych,
- doświadczenie sprzedażowe,
- wykształcenie handlowe,
- wiedza o produkcie,
- umiejętność zarządzania własnym czasem.
Kompetencjami miękkimi przydatnymi w pracy doradcy są natomiast:
- elastyczność,
- umiejętność budowania relacji z klientem,
- radzenie sobie ze stresem i frustracją,
- umiejętność zwiększania własnej motywacji,
- chęć uczenia się i doskonalenia własnych umiejętności.