35Nie da się wyznaczyć jednej grupy cech, jakie powinien posiadać każdy doradca ds. sprzedaży. Jego profesjonalizm i wyniki sprzedażowe w znacznej mierze zależą bowiem od jego temperamentu, cech osobowości, wiedzy i doświadczenia. Wszystkie te składniki dają dość specyficzną mieszankę, bardzo trudną do powielenia. Jak w każdym zawodzie tak i w profesji sprzedawcy istnieją jednak pewne cechy, które są preferowane w tego typu pracy, doradca ds. sprzedaży Gdynia. Dla doradcy kluczowymi obszarami wyspecjalizowania są:

KOMPETENCJE TWARDE I MIĘKKIE – Kompetencje twarde są tymi, które najłatwiej zidentyfikować. Są to umiejętności nabyte, których doradca nauczył się w swoim dotychczasowym życiu zawodowym. Kompetencje miękkie to natomiast te, z którymi przyszliśmy na ten świat. Są one trudne do zdefiniowania, jednak nadal bardzo istotne z punktu widzenia sprzedaży.

Do kompetencji twardych zaliczają się między innymi:

  • prawo jazdy,
  • znajomość języków obcych,
  • znajomość systemów CRM,
  • biegła obsługa komputera,
  • znajomość technik sprzedaży, obsługi klienta, negocjacji,
  • znajomość technik perswazji,
  • znajomość technik negocjacyjnych,
  • doświadczenie sprzedażowe,
  • wykształcenie handlowe,
  • wiedza o produkcie,
  • umiejętność zarządzania własnym czasem.

Kompetencjami miękkimi przydatnymi w pracy doradcy są natomiast:

  • elastyczność,
  • umiejętność budowania relacji z klientem,
  • radzenie sobie ze stresem i frustracją,
  • umiejętność zwiększania własnej motywacji,
  • chęć uczenia się i doskonalenia własnych umiejętności.

Napisz komentarz